-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46911 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

منظور از روح در قل الروح من امر ربي در سوره اسراء چيست؟

قرآن كريم ميفرمايد: و يسئلونك عن الروح قل الروح من أمر ربي و ما أوتيتم من العلم الا قليلاً؛(1) از تو درباره روح سؤال ميكنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكي از دانش به شما داده نشده است.

مفسران بزرگ در گذشته و حال درباره معني روح و تفسير اين آيه شريفه سخن بسيار گفتهاند. يكي از تفسيرها اين استكه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمي سؤال كردند؛ روح عظيمي كه ما را از حيوانات جدا ميسازد و برترين شرف ما است و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه ميگيرد. از آن جا كه روح، ساختماني مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكي و شيميايي آن است، پيامبر(ص) مأمور ميشود در يك جمله كوتاه و پر معني بگويد: روح از عالم امر است؛ يعني خلقتي اسرارآميز دارد.(2)

اين كه گفته شد روح از عالم امر است، معنايش اين است كه روح موجود مجرد است و در پيدايش متوقف بر ماده و ماديات نيست، بلكه با امر و مشيت الهي دفعتاً موجود ميشود. چنان كه قرآن ميفرمايد: انّما أمره اذا أراد شيئا أن يقول له كن فيكون؛(3) فرمان او چنين است كه هرگاه چيزي را اراده كند، تنها به آن ميگويد: موجود باش، آن نيز بي درنگ موجود ميشود.

بنابراين تفسير مراد از روح در اين آيه شريفه روح انسان است. مرحوم علامه طباطبايي ميفرمايد: قل الروح پاسخ كافي است از سؤال از روح و آن اين كه روح از مقوله امر است كه فقط با امر الهي دفعتاً موجود ميشود. لذا معناي مااوتيتم من العم الا قليلاً اين است كه علم به روح كه خداوند به شما داده، اندكي از بسيار است، چون روح موقعيتي در عالم وجود دارد و آثار و خواصي در اين عالم بروز ميدهد كه بسيار بديع و عجيب است و شما از آن آثار بي خبريد.(4)

پي نوشتها:

1. اسرا (17) آيه 85.

2. تفسير نمونه، ج 12، ص 252.

3. يس (36) آيه 82.

4. محمد حسين طباطبايي، تفسير الميزان (ترجمه)، ج 13، ص 333.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.